Logo
Logo

28. Międzynarodowa Wystawa ZIELEŃ TO ŻYCIE & FLOWER EXPO POLSKA 2021 | Podsumowanie

W dniach 2-3-4 września w Warszawie w EXPO XXI odbyła się 28. edycja Międzynarodowej Wystawie ZIELEŃ TO ŻYCIE & FLOWER EXPO POLSKA.

Po dwóch latach przerwy i niepewności związanej z sytuacją epidemiologiczną targi znowu doszły do skutku łącząc zieloną branżę pod hasłem SPOTKAJMY SIĘ! Pomimo mniejszego zakresu wśród wystawców i odwiedzających panowała radosna atmosfera i zadowolenie z powrotu do bezpośredniego kontaktu. Optymizm tak wyraźnie wyczuwany podczas wystawy ma z pewnością także związek ze świetną koniunkturą, w której ostatnio znajduje się branża.

Wystawcy

W targach wzięło udział 150 firm z Polski, Holandii, Niemiec, Belgii, Francji, Danii i Włoch. Roślinom ogrodowym, które stanowią serce wystawy, towarzyszyły elementy wyposażenia ogrodów, techniki i technologii dotyczących terenów zieleni i produkcji roślin oraz florystyka. W porównaniu z 2019 rokiem większy udział w targach stanowili producenci roślin, natomiast w związku z utrudnieniami w transporcie i podróżach międzynarodowych – mniej wystawiało się firm z zagranicy, w tym głównie reprezentujących florystykę.

Odwiedzający

Wystawę odwiedziło 4917 profesjonalnych gości, co stanowi 69% w porównaniu z rokiem 2019, 90% wykorzystało do tego dwa pierwsze dni targów. Tym razem więcej było osób z branży niż hobbystów, z którymi wystawcy spotkali się głównie w sobotę. Razem, przez 3 dni targów gościliśmy prawie 9400 osób i pomimo utrudnień na granicach przyjechali do nas goście z Belgii, Bułgarii, Białorusi, Szwajcarii, Czech, Niemiec, Danii, Estonii, Finlandii, Wielkiej Brytanii, Węgier, Irlandii, Włoch, Litwy, Łotwy, Mołdawii, Holandii, Rumunii, Rosji, Szwecji, Słowenii, a nawet Zjednoczonych Emiratów Arabskich.

Coraz szersze zasięgi

Już w 2020 roku wprowadziliśmy platformę informacyjno-promocyjną wystawców ZIELENI i ich produktów. Tym razem dołożyliśmy do niej przekazy online i streamingi. Wykorzystaliśmy digitalizację poszerzając grono odbiorców wystawy o osoby, które nie mogły dołączyć do targów w realu.

Prawie 8 godzin relacji i rozmów ze studia targowego z wystawcami oraz prezentacje roślinnych nowości do tej pory na kanałach mediów społecznościowych i YouTube obejrzało 6710 osób (stan na 7 września). Jest to nowy kanał dotarcia, który skłania do odwiedzin wystawy w tym i następnym roku, bo każdy komu zieleń jest bliska chciałby na żywo obcować z tym bogactwem roślin i ludźmi, którzy tak fantastycznie łączą biznes z pasją.

Relacja z Targów Zieleń To Życie & Flower Expo Polska.


Nowości rządzą!

Prezentacja nowych produktów jak najszerszemu odbiorcy to podstawowy cel firm wystawiających się na targach. Jednak uwaga zwiedzających i mediów skupia głównie Konkurs Roślin Nowości, a zwłaszcza jego zwycięzcy.

W tym roku triumf odniosła firma Minier Pepinieres – Minier Professional Solution, która zgłosiła laureatów złotego i srebrnego medalu, którymi uhonorowano laurowiśnię wschodnią 'Miniredia' PBR oraz miłorząb dwuklapowy GOLD FLAME®. Brązowy medal przyznano judaszowcowi kanadyjskiemu GOLDEN FALLS zgłoszonemu przez Szkółkarstwo Ozdobne Olszewscy oraz świerkowi serbskiemu 'Golden Rain' zgłoszonemu przez Daglezję Artur Maj Szkółka Roślin.

Jury doceniło także wyróżnieniem funkię GYPSY LEMON zgłoszoną przez Ogrody O Zielonych Progach Przemysław Godlewski – Szkółka Bylin oraz różę INCREDIBLE FRUITY z Gospodarstwa Szkółkarskiego Łazuccy. Wyróżnienie dziennikarzy przypadło w udziale sośnie kosodrzewinie 'Tukan' zgłoszonej przez Szkółkę Nowaczyk. Gratulujemy wszystkim laureatom!

 
 
 
Wyświetl ten post na Instagramie.

Post udostępniony przez Portal ZielonyOgródek (@zielonyogrodek.pl)

Program towarzyszący

Pierwszego dnia targów producenci roślin i właściciele oraz pracownicy centrów ogrodniczych skorzystali z wiedzy prezentowanej podczas Seminarium Wiedza dla Handlu i Producentów. Dowiedzieli się o najnowszych trendach konsumenckich i działaniach, które w związku z tym warto podjąć, które przedstawiła redaktor Alicja Cecot. Tematyce związanej z prowadzeniem i rozwojem sklepów internetowych poświęcony był wykład, a także indywidualne konsultacje przedstawicieli firmy Unity Group – Katarzyny Manios i Sebastiana Błaszkiewicza. Ciesząc się dużym zainteresowaniem, wywołała ożywioną dyskusję, prelekcja pani Ewy Półtorak z Głównego Inspektoratu Ochrony Roślin i Nasiennictwa, która podzieliła się z zebranymi doświadczeniami służb fitosanitarnych z ostatnich dwóch lat wprowadzania paszportyzacji w polskich szkółkach.

W tym samym dniu odbył się także pokaz florystyczny przeprowadzony przez Katarzynę Sikorę, Mistrzynię Florystyki oraz Marię Sarnowską, właścicielkę Pracowni Florystycznej Florys. Floryści, właściciele kwiaciarni i wszyscy gości wystawy zainteresowani tą wdzięczną sztuką mogli śledzić i podziwiać jak powstaje blisko 20 kompozycji okazjonalnych i eventowych łączących rośliny ogrodowe z kwiatami ciętymi.

Drugiego dnia wystawy architekci krajobrazu, wykonawcy ogrodów i przedstawiciele samorządów, władz lokalnych i developerów wzięli udział w konferencji „Mocno Zielone Miasto – doCENIONA wartość”. Stacjonarnie w spotkaniu uczestniczyło ponad 260 osób, do których dołączyły kolejne dzięki streamingowi na kanałach społecznościowych i YouTube. Do 7 września z tego przekazu skorzystało 1305 osób z kraju i zagranicy (Litwa, Ukraina, Białoruś, Rosja, Belgia, Holandia, Niemcy, Wielka Brytania, Słowacja, Czechy, Rumunia, Francja, Włochy, USA). W dalszym ciągu można skorzystać z nagrania Transmisji Konferencji Mocno Zielone Miasto (YouTube.com) zapoznając się m.in. z osiągnięciami krakowskiego Zarządu Zieleni Miejskiej, który wprowadza projekt LIFE URBANGREEN mający na celu optymalizację zarządzania terenami zieleni oraz wprowadzenie innowacyjnej platformy technologicznej do monitorowania korzyści płynących z usług ekosystemowych zapewnianych przez miejskie tereny zieleni. Ten innowacyjny, digitalizujący zarządzanie zieleni projekt przedstawił dr inż. Przemysław Szwałko. Swoimi dokonaniami i doświadczeniami podzielili się także polscy projektanci – architekci krajobrazu – Wojciech Januszczyk z Fundacji Krajobrazy opowiadając o Zielonej Sali Wykładowej działającej w myśl idei zieleni funkcjonalnej, która umożliwia animację kultury i przenoszenie jej z wnętrz budynków na zewnątrz. Bartłomiej Gasparki z pracowni Palmett skupił się natomiast na zagadnieniu integracji międzypokoleniowej oraz pomiędzy osobami o różnym stopniu sprawności w przestrzeni publicznej. Wskazał przykłady rozwiązań służących zwiększeniu możliwości integracji wpisanych, a nie wydzielonych z przestrzeni.

Konferencję zakończyło wystąpienie dr. Charliego Halla z Texas A&M University, poświęcone przede wszystkim wartości inwestycyjnej i monetarnej roślin, ale także społecznej, zdrowotnej i klimatycznej. Była to prelekcja inaugurująca program Zielone Miasto Europy (Green Cities), w bierze udział Związek Szkółkarzy Polskich – współorganizator targów ZIELEŃ TO ŻYCIE.

Przyszłość

Planujemy już kolejną edycję wystawy, która odbędzie się w dniach 1-2-3 września 2022 r. Myślimy o nowych rozwiązaniach, które zwiększą zasięg dotarcia do profesjonalistów. Wciąż jednak najważniejsze dla naszych wystawców jest bezpośrednie spotkanie – tylko 24% ankietowanych jest zainteresowana wirtualną formą targów. Utrzymanie prosperity zielonego biznesu wymaga współpracy środowiska branżowego oraz konkretnych działań promocyjnych i edukacyjnych skierowanych do profesjonalistów, inwestorów i deweloperów oraz ogrodników-hobbystów, a wystawa i wydarzenia jej towarzyszące są mocnym elementem tej strategii. 

NASTĘPNE SPOTKANIE NA ZIELEŃ TO ŻYCIE JUŻ ZA ROK!

Tekst i zdjęcia: Międzynarodowa Wystawa ZIELEŃ TO ŻYCIE & FLOWER EXPO POLSKA 2021

Galeria zdjęć z wystawy ZIELEŃ TO ŻYCIE & FLOWER EXPO POLSKA 2021

Tagi
Powiązane tematy