Logo
Logo

Relacja z 24. Międzynarodowej Wystawy ZIELEŃ TO ŻYCIE 2016

Międzynarodowa Wystawa „ZIELEŃ TO ŻYCIE” odbyła się w Warszawie w dniach 1-3 września w Warszawie w EXPO XXI. Hasło tegorocznej edycji to ,,Ogród – pierwsza klasa” – nawiązujące do wiedzy i jakości jako wartości niezbędnych w rozwoju idei dobrego ogrodu.

W targach wzięło udział 325 firm z 17 krajów. Firmy krajowe stanowiły 2/3 wystawców. Najwięcej zagranicznych firm reprezentowało Holandię, Belgię, Niemcy, Danię i Francję. W debiutującym na targach sektorze florystycznym wzięło udział blisko 70 firm z kilku kontynentów – Ameryki Południowej, z bardzo liczną grupą z Kolumbii (ponad 20 firm), Afryki (Kenia, Uganda, RPA), Azji – firmy z Chin, Tajlandii i Europy z Holandią na czele.

Dzięki współpracy i połączeniu branży odbiorcy targów zyskali pełną ofertę w zakresie roślin i produktów do ogrodu i terenów otwartych oraz do dekoracji wnętrz. Po raz pierwszy w Polsce zobaczyć można było tak szeroką i międzynarodową ofertę kwiatów ciętych, doniczkowych, dekoracji i akcesoriów florystycznych. Prezentację wzbogaciły pokazy mistrzów florystyki, prezentacje i konkursy szkół florystycznych.

Goście targów

Targi odwiedziło 17 468 gości w tym 6 867 profesjonalistów. To o 8,5% więcej niż w ubiegłym roku (2015). Klienci zawodowo zainteresowani ofertą prezentowaną na targach to: producenci roślin, kupcy i zarządzający placówkami handlowymi, architekci krajobrazu, wykonawcy i specjaliści samorządowi zajmujący się zielenią publiczną, a także floryści, właściciele kwiaciarń, hurtownicy oraz dostawcy techniki ogrodniczej, produktów i usług.

Zagraniczni zwiedzający przyjechali z ponad 40 krajów. Najliczniejsze grupy gości dotarły z Ukrainy, Litwy, Białorusi, Rosji, Holandii, Finlandii, Niemiec i Belgii. Wśród odwiedzających byli także klienci z tak odległych krajów jak: Kazachstan, Japonia, Nigeria, RPA. Liczni byli goście z bliskiego sąsiedztwa: Słowacji, Czech, Węgier, Bułgarii, Mołdawii. Ponad 60% branżowych gości to osoby decyzyjne – właściciele firm i menadżerowie podejmujący ważne decyzje w firmach.

ZIELEŃ TO ŻYCIE 2016
ZIELEŃ TO ŻYCIE 2016

Siła różnorodności

Po raz kolejny warszawskie EXPO za sprawą „Zieleń to życie” zakwitło i stało się centrum spotkań branży ogrodniczej. Ponad 2/3 wystawców czyli 200 firm eksponowało rośliny. To niewątpliwe największy przegląd roślin w Polsce i Europie Środkowej. Różnorodność i skala oferty to najważniejsza wartość prezentacji na warszawskiej wystawie.

Hale targowe wypełnione zostały roślinami, które w kolejnym sezonie zobaczymy w handlu – w sklepach, centrach ogrodniczych, kwiaciarniach. Wśród roślin, które znajdą zastosowanie w terenach zieleni i ogrodach prywatnych, przeważały krzewy ozdobne – liściaste i iglaste. Nie zabrakło drzew, tak pożądanych do nasadzeń w zieleni publicznej oraz drzewek choinkowych wzbogacających ofertę handlową sklepów. Na wielu stoiskach zachwycało bogactwo bylin i traw – atrakcyjnych o tej porze roku i tak chętnie sadzonych zarówno w małych założeniach jak i w terenach zieleni.

Szkółkarze i ogrodnicy mogli zapoznać się z ofertą młodych roślin do dalszej produkcji i oczywiście nowości. W asortymencie wystawców wyraźnie widoczny był także trend powrotu do amatorskiej uprawy owoców, ziół czy warzyw. Stąd bogaty przegląd krzewów i drzew owocowych, oraz pnączy o jadalnych owocach czy zestawów do tarasowej lub domowej uprawy, łącznie z prezentacją gotowych już przetworów.

Wyraźnie widoczny był także rozwój oferty bylin – obecnych na wielu stoiskach oraz cebul, których termin sadzenia przypada na jesień. Stoiska zakomponowano w przemyślany i atrakcyjny sposób, eksponując nowości, czy też idee – choćby związane z hasłem targów „Ogród pierwsza klasa”. Wiele aranżacji stoisk to gotowe pomysły, które można przenieść do własnego ogrodu, na taras czy balkon.

ZIELEŃ TO ŻYCIE 2016
ZIELEŃ TO ŻYCIE 2016
ZIELEŃ TO ŻYCIE 2016

Technika, pielęgnacja i dekoracje

Wystawcy pokazali także rozwiązania techniczne – maszyny, urządzenia i technologie do produkcji roślin, pielęgnacji terenów zieleni. Dekoracje i wyposażenie ogrodu prezentowane na Wystawie to donice, ozdobne osłony i podpory pod rośliny, zadaszenia, meble ogrodowe, systemy zielonych dachów lub ścian oraz wygrodzeń, materiały na nawierzchnie, kruszywa, gabiony i akcesoria do dekoracji. Nie zabrakło oferty zestawów do oczek wodnych i stawów, wyposażenia ogrodowej strefy relaksu i grillowania. Profesjonalistów interesowały także systemy opakowań, oprogramowanie i rozwiązania wspierające logistykę. Odwiedzający korzystali także z bogatej propozycji wydawnictw specjalistycznych.

Tak szeroka prezentacja i możliwość spotkania w jednym miejscu specjalistów i ekspertów to niewątpliwie impuls dla branży – kupców, projektantów, firm wykonawczych, dekoratorów, specjalistów z sektora zieleni publicznej. To zawsze mocna dawka pomysłów, informacji, rozwiązań i oczywiście kontaktów.

Konkursy i nagrody

Konkursy towarzyszące wystawie budzą zawsze emocje i przyciągają oprócz samych wystawców także odwiedzających i obserwatorów. W ramach konkursu o nagrodę ZIELONY LAUR oceniano produkty, technologie dla szkółkarstwa, ogrodu i terenów zieleni oraz koncepty sprzedażowe.

Międzyresortowe jury przyznało:

  • ZIELONY LAUR: za produkt dla szkółkarstwa otrzymała firma: Geo Polska Sp. z o. o. za produkt - Folie Plastika Kritis serii EVO2®

  • ZIELONY LAUR: za koncept marketingowy Jury przyznało szkółce: Piotr Kość Szkółki od 1965 za kolekcję roślin „in your PATIO” od berry&morreTM.

  • WYRÓŻNIENIE: otrzymała firma: PPHU GARDEN SERWIS TOMASZ PECYNA za produkt - CDF AQUA – mikroprocesorowy dozownik CO2 i O2

Rozstrzygnięto także jedyny w Polsce, prestiżowy Konkurs ROŚLIN NOWOŚCI. Spośród 28 zgłoszonych roślin jury wyłoniło 6 medalistów i 2 wyróżnienia. W tym roku także media przyznały swoją nagrodę - dziennikarze krajowych i zagranicznych magazynów ogrodniczych, zarówno branżowych, jak i hobbistycznych, skierowanych do szerokiego grona odbiorców miłośników roślin oddali swój głos mailowo.

  • ZŁOTY MEDAL:
    Miskant chiński 'Memory' ze szkółki DAGLEZJA Artur Maj Szkółka Roślin Ozdobnych

  • SREBRNY MEDAL:
    Judaszowiec kandyjski 'Pink Pom Poms' ze szkółki OLSZEWSCY
    Wierzba smukłoszyjkowa 'Mt Aso' ze Szkółki SZMIT
    Berberys thunberga 'Orange Ice' ze Szkółki Roślin Ozdobnych WAŻYŃSCY

  • BRĄZOWY MEDAL:
    Perukowiec podolski 'Lilla' ze szkółki PEPINIERES MINIER
    Sosna hakowata 'Billabong' ze Szkółka Krzewów Ozdobnych Jolanta i Jan NOWACZYK

  • WYRÓŻNIENIA:
    Róża BLUSH PIXIE® 'Bozbluspix' ze szkółki LEJA Sp. z o.o. Sp. k.,
    Kolcowój szkarłatny AMBER SWEET GOJI® ze szkółki CLEMATIS Źródło Dobrych Pnączy

  • WYRÓŻNIENIE DZIENNIKARZY:
    Wierzba smukłoszyjkowa 'Mt Aso' zgłoszona przez Szkółkę SZMIT

Wystawcy zaprezentowali nowe odmiany, zarówno polskich hodowców, jak i dostępne w Polsce kreacje zagranicznych ogrodników. Wartością warszawskiego konkursu jest to, że zgłaszane do niego rośliny są odpowiednie do chłodniejszej strefy klimatycznej, w jakiej leży Polska i kraje za jej wschodnią i północną granicą. Najlepsze aranżacje stoisk uhonorowano WAWRZYNAMI.

Zloty medal Miskant chinski Memory od Daglezja Artur Maj
Zloty medal dla miskanta chińskiego 'Memory'

Seminaria, konferencje, spotkania, warsztaty i pokazy

Eksperci i praktycy dzielili się wiedzą i doświadczeniem, dyskutowali i stawiali pytania. Aktualna problematyka, wiedza specjalistów, informacje, na których wyszukanie czy usystematyzowanie na co dzień brakuje czasu oraz możliwość dyskusji to podstawowe atuty organizowanych w ramach wystawy spotkań.

Konferencja „Mocno ZIELONE MIASTO” dotycząca zieleni publicznej i osiedlowej zgromadziła ponad 240 uczestników. W ramach seminarium „Wiedza dla producentów” skierowanego do szkółkarzy i ogrodników wzięło udział blisko 120 osób. Tematyka spotkania dotyczyła prawnej ochrony odmian roślin, paszportyzacji, gwarancji na rośliny, chemicznej ochrony roślin, oraz marketingu.

Duże zainteresowanie – ponad 150 właścicieli i pracowników centrów ogrodniczych – wzbudziły tematy zaproponowane w ramach seminarium „Wiedza dla handlu” poświęcone zarządzaniu pracownikami, skutecznemu marketingowi, zagadnieniom dotyczącym logistyki.

Gościem specjalnym „Dnia Architekta Krajobrazu” – seminarium zaplanowanego na 3 września będzie Luc Behar-Bannelier – Dyrektor Departamentu Nature & Environment, Disneyland w Paryżu – zarządzający 2000 ha zieleni w najsłynniejszym parku rozrywki. Gość dzielił się swoim doświadczeniem menadżerskim, a także prezentował aspekty praktyczne związanych z utrzymaniem wysokiego standardu zieleni w obiekcie, który codziennie przyjmuje blisko 15 000 odwiedzających.

Kreowanie tożsamości zawodowej architekta krajobrazu, zagadnienia prawne związane z prawem autorskim i oraz dobór i praktyczne zastosowanie traw ozdobnych to kolejne zagadnienia poruszone podczas spotkania. Kreowaniu tożsamości i budowaniu wizerunku architekta krajobrazu poświęcone były odrębne warsztaty, które poprowadzili Wojciech Januszczyk – architekt krajobrazu i Małgorzata Bogadnowicz – psycholog i trener biznesu.

Ponadto w programie targów znalazły się spotkania blogerów ogrodniczych, wystawy tematyczne, prezentacje i pokazy technologii. Program dla amatorów zaplanowano na sobotę. Odwiedzający korzystali z bezpłatnych warsztatów, porad ekspertów, wykładów, oglądali pokazy ogrodnicze i układania kwiatów.

Na towarzyszącym targom kiermaszu roślin odwiedzający przez 3 dni mogli kupować roślinne rarytasy i nowości. Wystawa pokazała nowe produkty, trendy i możliwości. Pozwoliła zobaczyć rozwiązania, pomysły, nowości, a także nisze, które warto zasiedlić lub rozwinąć. Umożliwiła tysiące spotkań i rozmów ludzi zaangażowanych zarówno w „zielony biznes”, ale też tych którzy czerpią z jego bogactwa – właścicieli ogrodów i pasjonatów, corocznie tłumnie odwiedzających Wystawę.

 

Tagi